Annie, hou jij me tassie even vast…


Al een paar jaar gebruik ik graag gehaakte schoudertassen. Al zo’n anderhalf jaar gebruikte ik mijn regenboog tas met veel plezier. Maar hij begon lelijk te worden. Het garen begon wat te pluizen en plots bleek de tas ook echt kapot te gaan bij de handvaten.

In mijn geliefde Katwijk aan Zee waren niet alleen wolwinkels aan te lopen, er was ook een Zeeman op slof-afstand. Tussen ontbijt en strand scoorde ik grijs katoen en nam het mee naar huis.

Eenmaal thuis begon ik als een bezetene te haken want er stond nog een dagje uit op de planning en daar wilde ik de tas mee hebben.

Wat me niet beviel aan mijn vorige tas was dat hij wijd was. Voordeel was dat er veel in kon, zo veel dat ik altijd alles kwijt was. En zo’n wijde open tas is ook een uitnodiging voor zakkenrollers, “hallo mensen, roof mijn tas maar leeg”, waardoor ik altijd strak mijn tas moest dicht houden. Het moest dus een strak en recht model worden. Met iets bloemerigs bovenin. 

Op YouTube vond ik een geinig simpel vierkantje wat precies was wat ik zocht. Ik haakte er tien van en maakte ze in een cirkel aan elkaar vast. Vier voor voor en achter, en een aan elke zijkant. In spiralen haakte ik afwisselend toeren van halve stokjes en vasten. In een kleine naald zodat het strak en stevig werd. Onderin minderde ik voor de bodem, en die haakte ik aan de binnenkant met vasten dicht. 

De bovenkant haakte ik recht met een paar minderingen zodat het niet zo wijd werd. Het hengsel maakte ik met vasten, en daarna nog een rand van twee toeren vasten, zodat het lekker stevig zat. Het hengsel was in eerste instantie aan de korte kant, maar het rekt altijd flink uit. Na een paar keer rondsjouwen met een fles water is het hengsel vanzelf op de juiste lengte.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

